Een vol hoofd…

Een vol hoofd! Wat een zorgen, verleidingen, mooie en nare gedachten kunnen er wel niet voor afleiding zorgen…. Dan lijkt je ‘normale ik’ mijlen ver weg.

Dagdromen is soms fijn, maar als nare gedachten net je aan de haal gaan, kan dat heel vervelend zijn en moeilijk te stoppen zodat je gaat piekeren.
Zeker als dit in de drukke periode (examens) is. 
Soms helpt het als je een -anker oefening- doet waarbij je je focust op iets anders dan gedachten. Je kunt je bijvoorbeeld richten op geluiden… 1. Ga zitten op een stoel en als je al zit, ga dan iets verzitten.
2. Ga de punten in gedachten na die contact maken met de ondergrond. Je voeten, billen, onderrug misschien.
3. Neem daar rustig de tijd voor. 
4. Sluit evt je ogen.
5. Welke geluiden hoor je buiten de ruimte? Hard of zacht. Ver weg, dichtbij. Merk geluiden op zonder ze te labelen. (Dus niet: “he, een vogel”, “bah, het regent”
6. Merk geluiden op binnen de ruimte op dezelfde manier.
7. Hoor je geluiden binnen jezelf? Adem, buikgeluiden etc. Probeer deze ook niet te labelen.
8. Sluit de oefening af.

Misschien is het gedurende de oefening zo dat je niet bent afgeleid door gedachten. Misschien wel, geeft niets! 
Het mooie is dat je in een volgende oefening de geluiden kunt vervangen door gedachten. Gedachten komen en gaan net als geluiden. Alleen Is is het verschil dat we ons soms laten meenemen met deze gedachten…

Dit is een van de oefeningen tijdens de negen weekse mindfulness cursus voor jongeren vanaf september in #haarlem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *