Mindfulness voor jongeren

Leren doe je elke dag

Of je nu op school bent, thuis, bij vrienden, sportclub of je bijbaan: leren doe je altijd. Je bent je daar natuurlijk niet altijd bewust van.

Aandacht

Soms heb je misschien de neiging niet tevreden te zijn met je prestaties op school, sport of anders. Het helpt misschien om je bewustzijn te vergroten en af en toe stil te staan bij wat er allemaal wel goed gaat. Mensen hebben soms de neiging om vooral te focussen op dingen die niet goed gaan en beter moeten. Wist je bijvoorbeeld dat een slechte reclame 10x vaker wordt doorverteld dan een hele goede reclame? Het is menseigen, niet erg, maar als je weet waar je je op kunt focussen helpt het je om je beter te voelen.

Spanning en stress

Als je moet leren voor een toets of een selectietraining, kan je last hebben van extra spanning. Die spanning is handig, want dat zorgt ervoor dat je goed kan concentreren en scherp bent op het moment van presteren. Teveel spanning is niet fijn. Te veel spanning kan zelfs zorgen voor stress wat kan zorgen voor slecht slapen, twijfelen en op een toetsmoment zelfs voor een black out.

Wanneer je jezelf hebt getraind in ontspanning, focussen op ademhaling en rust kan creëren helpt het om te focussen en presteren zonder teveel spanning.

Zelfvertrouwen

Wanneer je merkt dat je een bepaalde invloed hebt op hoe je je rustig kan voelen, krijg je meer zelfvertrouwen. Ook kun je minder gaan twijfelen. Dat is best handig in een periode in je leven waar je kunt piekeren over vriendschappen, relaties, school, stage,  examens, en pijn, woede, problemen, scheiding en slecht slapen een rol kunnen spelen.

Aandachtstraining

Het is geen wondermiddel, maar uit onderzoek blijkt dat Mindfulness kan effectief kan helpen bij het ontwikkelen van een positief zelfbeeld, het verminderen van burn out en depressie, het vergroten van het gevoel van autonomie en zelfvertrouwen.

Met aandachtstraining kun je een aantal dingen aanleren:

-je aandacht richten

-je richten op kalmte

-gedachten en piekeren herkennen

-hier en nu aanwezig zijn

-luisteren naar je lijf

-omgaan met stress

-omgaan met emoties

-te zien waar je positief over kunt zijn

Doelgroep:

Jongeren van 12-18 jaar. Elk schoolniveau heeft zijn eigen uitdagingen. Uitdagingen kunnen liggen op het mentale, emotionele of cognitieve vlak, maar de algemene deler is toch de mens, de student, de leerling.

Inzicht, autonomie, zelfvertrouwen, nieuwsgierigheid, vaardigheden eigen maken zoals het plannen zijn voor alle niveaus ingrediënten om te kunnen leren. Om te kunnen leren met aandacht vraagt een growth mindset. Een houding waarmee je wilt experimenteren, waarbij dingen mislukken dat hoort nou eenmaal bij experimenten doen… want fouten maken is niet erg, alleen het missen van leermomenten is zonde…

Ervaring van een jongere:

“Spreken zonder beoordeeld te worden. Luisteren zonder meteen een oordeel te hebben. Dat is alleen hier. Het helpt om je te leren uiten, om je te durven uiten. De houding van respect, geduld en vriendelijkheid ontmoeten, geeft een deugddoend gevoel (jongere tijdens aandachtsstraining).”