Gedachten zijn als wolken

Gedachten zijn als wolken

Soms helpt het als je een -anker oefening- doet waarbij je je focust op iets anders dan gedachten. Je kunt je bijvoorbeeld richten op geluiden…

1. Ga zitten op een stoel en als je al zit, ga dan iets verzitten.

2. Ga de punten in gedachten na die contact maken met de ondergrond. Je voeten, billen en ook je onderrug misschien.

3. Neem daar rustig de tijd voor. 

4. Sluit eventueel je ogen.

5. Welke geluiden hoor je buiten de ruimte? Hard of zacht. Ver weg, dichtbij. Merk geluiden op zonder ze te labelen. (Dus niet: “he, een vogel”, “bah, het regent”

6. Merk geluiden op binnen de ruimte op dezelfde manier.

7. Hoor je geluiden binnen jezelf? Adem, buikgeluiden etc. Probeer deze ook niet te labelen.

8. Sluit de oefening af.

Misschien is het gedurende de oefening zo dat je niet bent afgeleid door gedachten. Misschien wel, geeft niets! 

Het mooie is dat je in een volgende oefening de geluiden kunt vervangen door gedachten. Gedachten komen en gaan net als geluiden. Alleen is het verschil dat we ons soms laten meenemen met deze gedachten…

Dit is een van de oefeningen tijdens de negen weekse mindfulness cursus voor jongeren 12 tot 18 jaar vanaf september in de praktijk van Ouder tot Kind in Elswout, Overveen vlakbij Haarlem.

Interessant artikel is: https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/mediteren-even-effectief-als-antidepressiva

In dit artikel wordt gesproken over een diagnose (depressie) en de toegevoegde waarde van mindfulness. Naar mijn mening heeft het kennismaken met mindfulness en het integreren daarvan in het dagelijks leven een preventieve werking.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *